De 10 bästa metalplattorna under 2009.



1. August Burns Red - Constellations
Första gången jag skulle lyssna igenom den här skivan var jag lite små skeptisk pga de spelar metalcore, och folk som känner mig borde vid det här laget veta att jag inte hyser någon större kärlek till metal/deathcore. Men den här plattan fick mig att inse att all metalcore inte måste låta skit. Genomarbetade breakdowns, som till och med jag kan uppskatta. Är utan tvekan årets bästa platta, och årets stora upptäckt!




2. Nile - Those Whom the Gods Detest
Albumet som fick mig att inse hur bra Nile faktiskt är! När man väl har lärt sig att urskilja alla olika saker från den massiva ljudvägg som bandet brukar stå för, är det väldigt, väldigt bra. Underbara melodier och trummor. Har en given plats i skivsamlingen!




3. Immortal - All Shall Fall
Första plattan på sju år från Abbath och Demonaz, och vad finns det att säga egentligen? Mer än att Immortal är Immortal, det är episkt, storslaget och grymt bra som vanligt.




4. Behemoth - Evangelion
En stor förbättring jämfört med 2007 års The Apostasy. Riffen är bättre, trummorna är tightare och Nergal sjunger bättre än någonsin! Den slår dock inte min favoritskiva med polackerna, Demigod. Men det är inte långt ifrån!




5. DevilDriver - Pray for Villains
Klart en av årets stora höjdpunkter. Melodiöst, hårt och med ett riktigt nice groove. Och Dez Farfara har ju verkligen en röst som heter duga. Har du inte hört den här plattan rekommenderar jag att du gör det snarast!




6. Dark Funeral - Angelus Exuro Pro Eturnus
Enligt mig är detta black metal veteranernas bästa platta hittills. Det är inga större överraskningar, men Dark Funerals lägstanivå är en väldigt hög sådan. Emperor Caligula är i högform, och gör en av sina bästa sångprestationer någonsin.




7. Mastodon - Crack the Skye
Detta är en skiva man verkligen måste lyssna från början till slut på, helst med hög volym i sina hörlurar, så att man kan svepas med av den underbara musik som Mastodon har skapat på det här albumet. Finns inte så mycket mer att säga egentligen. Lyssna på det om du inte har det!




8. Kreator - Hordes of Chaos
Efter några rätt så konstiga och experimentella skivor på 90-talet är Kreator nu tillbaka med full styrka! Hordes of Chaos bevisar att Kreator tillhör den absoluta eliten inom Thrash metal. Titellåten och Amok Run är metal i toppklass!




9. Napalm Death - Time Waits for No Slave
Med en över 25-år lång karriär bevisar Napalm Death med detta album varför just de är "The Godfathers of Grindcore". Rått och snabbt, precis som grindcore ska vara. Och man kan inget annat än älska Mark "Barney" Greenway's omänskliga vrål.




10. Lamb of God - Wrath
Håller samma höga klass som föregångaren "Sacrament", och fastställer Lamb of God som ett av världens bästa metalband just nu. Tunga, genomtänkta låtar med bra uppbyggnad och mycket känsla!

Kommentarer
Postat av: Nadim

Du glömde snoop doggs nya skiva :(

2009-12-09 @ 18:45:49
URL: http://nadim.blogg.se/
Postat av: Rockabetty

Jag ändra mig, jag typ halv älskar din blogg. Känn dig stalkad! :D

2009-12-11 @ 23:36:54
URL: http://rockabetty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0